I midten af 1800-tallet gennemgik Danmark en bølge af
national identitetsfølelse, og et af de synlige resultater er Jægersborg
Dyrehaves omdannelse fra 1700-tals jagtpark til det moderne
borgerskabs park. Danmark har baseret en stor del af sin
kulturelle identitet på dyrkningslandskabet. Dyrehaven som repræsentant
for dette i sin idealiserede, stiliserede, kunstneriske form,
har en umistelig værdi. Dyrehaven er et uomgængeligt
arkitekturværk af stor skønhed og styrke, der har formet
generationers syn på digte-, maler-, bygnings- og
landskabskunst. Med hegn og røde låger, alléer og indelukker,
der danner ramme om Eremitageslettens bevægede gulv, fremhævet
af ege- og bøgemassiver og Lauritz de Thurahs Eremitageslot, er
Dyrehaven indbegrebet af arkitektur som rumkunst, tilføjet det
aspekt af dyrkningskunst, der kan skabe grobund for erkendelse.
I skovene omkring Dyrehaven er i tillæg opstået nogle af
landets mest attraktive boligkvarterer, hvad arkitektonisk og
landskabelig kvalitet angår.
Staunings Plæne, Hvidøre Strandpark (C.Th. Sørensen og Povl
Baumann) og Bellevue Strand med omklædningsrum, livreddertårn,
Bellevue Teater, etagehusene Bellavista og rækkehusene Søholm
(Arne Jacobsen) skaber sammen med den nye Strandvej, hvorfra der
er en storslået udsigt langs den sjællandske kyst, et ganske særligt
område, der vidner om det moderne, frisindede, sorgløse liv
levet i lys, luft og bevægelse. Dyrehaven og Bellevue kan ses
som vidnesbyrd om dansk arkitekturs omskrivning og forankring af
internationale tanker og værker.
Dyrehaven
blev første gang udlagt til dyrehave i 1669.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|