Sigtet med “Betænkningen om Københavnegnens grønne områder”
fra 1936 var at sikre egnens friluftsområder, at frede
landskaber og udsigter friholdt for bebyggelse og at gennemføre
udflugtsveje og stier.
Betænkningen fik derudover en byplanmæssig funktion som
grundlag for den senere udviklingsplan kaldet Fingerplanen.
Fingerplanen sikrede, at byvæksten foregik langs en række
hovedfærdselskorridorer, der strakte sig som fingre ud over Sjælland
fra “håndfladen” – Københavns centrum. Mellem
“fingrene” friholdes grønne korridorer, der rakte helt ind
til byens centrum.
Om end ideen om “parkways” (trafikkorridorer gennem naturområder)
er amerikansk, er den her omsat og gjort til dansk virkelighed.
Tilsammen har “betænkningen” og “Fingerplanen”
reguleret og sikret byvækst, bebyggelsesmønstre, industri,
transportkorridorer, infrastrukturer, vandforsyning, afvanding
og klima. Med disse to planer fik byen en opfattelig plan og det
moderne demokratiske friluftsliv sit rekreationslandskab,
koncentreret omkring bevægelseslinjer, vandløb og kyster med
ganske anderledes muligheder for kunstneriske, arkitektoniske
oplevelser end kun naturens. Endvidere virkede planerne siden
som regulering for fredninger af kyst-, mose- og engarealer samt
anlæg af offentlige strandparker.
Efterkrigstidens byudvikling og voksende samfærdsel på cykel
og i bil fik med Betænkningen og Fingerplanen en arkitektonisk
struktur af stor og langvarig betydning. En robust planlægning
med en indiskutabel pædagogik, der har givet byen en opfattelig
form og fortsat præger hele hovedstadsregionens udvikling.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|