Frederiksstaden er et af de betydeligste nordeuropæiske
rokokoanlæg. Den er udviklet langs Københavns havn på et
grundstykke med klare grænser. Gadenettet er retvinklet, og
planens hovedakser mødes i en ottekantet plads, hvor fire
ensdannede palæer er placeret i pladsens diagonaler. Pladsens
centrum er markeret med Salys rytterstatue af Frederik V. Kirken
danner udgangspunkt for tværaksen, der forbinder den centrale
plads med havnen. Bydelens borgerhuse er udført efter et
facadeskema, hvor de enkelte huse er symmetriske og har en
ensartet etageopbygning, som giver gennemgående vandrette
linjer i gadeflugten. Frederiksstaden udgør i kraft af enkle
hovedgreb en robust og nuanceret bymæssig helhed af åbne og
sluttede rum.
I
Frederiksstaden udfoldes grundlæggende dimensioner i
arkitekturen til en samlet fortælling. Det er en fortolkning af
stedet og af samfundet, der bringes sammen til et symbol i
byrummets arkitektoniske komposition. I den rumlige
sammenstilling af havn, plads, statue og kirke forbindes
billedet af samfundets hierarki med havet og himlen. Pladsens
vandrette plan er i pagt med horisonten, og den diagonalt
stigende flugt fra rytterstatue til kirkekuppel forbinder stedet
med himlens åbning. Fortællingen om byen, borgeren, samfundet
og det guddommelige, det fælles værdi-grundlag, er klart og
enkelt udfoldet igennem en fuldendt beherskelse af arkitekturens
virkemidler.
Uden om den
centrale fortælling står Frederiksstadens sluttede gaderum med
åbne perspektiver imod det fri
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|