Glorup indtager med hovedbygning, avlsgård og have en
vigtig plads i dansk arkitektur som et forbilledligt eksempel
på omdannelser, der bygger på store tanker tænkt ude i verden
omsat til Danmark ved brug af stedets arkitektur og landskabets
potentialer.
En
renæssancegård med voldgrave, nytte-, lyst- og dyrehave i et
sø- og moseområde er blevet til et lille barokslot med lave,
hvidkalkede længer tilknyttet et dybt haverum, der med alleer
som vægge strækker sig ud i landskabet. Inden for rammen af
næsten parallelt liggende lindealleer blev i midten af
1700-tallet skabt en af de tidligste romantiske haver i landet,
en såkaldt anglo-kinesisk have med egetræer, frugttræer og
eksoter, pavilloner, statuer og vaser forbundet af bugtede
stier.
Den franske
formelle barokhaves rette linjer og tilbøjelighed til at
inddrage sine omgivelser har helt til i dag været i stand til
at danne ramme om skiftende udgaver af den landskabelige have.
Tilbage står i dag autonome, magtfulde, arkitektoniske rum,
hvor alleer danner vægge, vandet i spejldammen og det pastorale
landskabs græsflade gulv. Krogede grene og stammer og
lysbrydende løv fra de gamle ege skaber en lille tilstræbt
uklarhed i et rum af stor styrke, skønhed og klarhed.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|