Skoven, dens lysninger, enge og overdrev har eksistentiel
betydning, fordi Danmark er et skovland, hvor rydninger er en
forudsætning for dyrkning. Mariebjerg Kirkegård har
kunstnerisk betydning, fordi “rydningen” hér er omsat til
dyrkningskunst og arkitektur.
Dyrkningslandskabets enge, grøftekanter, stendiger og grønsværsgange
langs veje, markhegn og bryn genfindes i lysningen i den skov,
der danner ramme om gravkvartererne. Mariebjerg Kirkegård har
desuden betydning som gennembrudsværk for det moderne, fordi
den viser, hvordan man kan skabe sammenhæng mellem kirkegård
og gravsteder, mellem enhed og helhed. Det kunstneriske problem
er løst efter en æstetisk organisationsmetode, der er
udsprunget af en nyklassicistisk tankegang, der går ud på at
acceptere og organisere monumenterne i en landskabelig
situation.
Resultatet er en række regelmæssige kvarterer indrammet af
takshække kædet sammen af elme- og pilealleer. I denne
arkitektoniske, rumlige orden er der indføjet den lille ønskede
uklarhed, som også er en væsentlig del af det moderne
havekunstneriske udtryk, i form af letløvede eksotiske træer
og buske og blomstrende, hjemmehørende frugttræer.
Mariebjerg Kirkegård med Frits Schlegels kapel er et enestående
eksempel på et hjemsted for mennesker efter livet. Et landskab
der er en kunstnerisk forfinelse sat i en arkitektonisk og
demokratisk ramme.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|