Den romantiske klassicisme repræsenter en brydningstid: For
klassicisterne havde kunsten opnået sit ypperste stadie i
antikken, og det var klassicismens ambition at søge den balance
i kunst og arkitektur, som man havde fundet i den antikke
fortid. For oplysningstidens revolutionære arkitekter, som
inspirerede C.F. Hansen, var arkitekturen imidlertid kun ved sin
begyndelse.
Denne
spænding imellem et kendt forbillede og en ny begyndelse er
manifesteret enkelt og skarpt i Vor Frue Kirkes arkitektur. Det
ses i den beherskede kompleksitet mellem kirkens ydre form og
indre rum. Og i den rolige monumentale sammenstilling af
bygningslegemerne, hvor kirkeskib, apsis, tårn og portal udgør
en tæt sammenføjning af selvstændige elementer med hver sin
karakter.
Revolutionsarkitekturen,
som Vor Frue Kirke repræsenter på dansk, er den moderne
arkitekturs begyndelse. En enkel kubisk form, en rationel
rumorganisering og en frigjorthed i omgangsformen er nye
kendetegn, som peger frem mod vor tid.
I kirkerummet
fremhæves forskellen mellem et stueplan, der betoner den
ceremonielle dimension i rummets længdeakse mod alteret – og
de åbne søjlevægge i 1. etages højde, der spænder
kirkerummet ud på tværs, i en modstilling heraf. Thorvaldsens
figurer står på gulvet fri af deres nicher, og det samlede
indtryk af rummet er, med C.F. Hansens egen formulering, som et
“åndeligt kunstmuseum”. Et kraftfuldt rum, der også er en
kirke. En bygning med markerede forskelle, der også er et hele.
En milepæl og en åbning i byens væv og strøm.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|