Under sit tre år lange ophold i Rom udførte C.W.
Eckersberg sit maleri af udsigten fra Colosseum ud over Roms
tage. Motivet er skildret oppe fra tredje stokværk, hvor han
har stået lige inden for murene og set gennem buerne ud over
byens tage. Det er hans personlige kig, vi som beskuere her kan
identificere os med. Vi ser med Eckersbergs øjne. Hvis ikke
udsigten over Rom var blevet skildret gennem de tre buer, havde
byens panorama fået karakter af et anonymt prospekt. Som det
fremstår her, fornemmes Eckersbergs personlige oplevelse af
udsigten.
Maleriets dramatiske uvejrslys, med de gråblå skyer, der mødes
med den stærke sol, giver et fint spil på bygningerne. Hele
billedets forgrund, med de groft tilhuggede kvadersten og det
vildtvoksende græs, er skildret med en spontan pensel i modsætning
til dets baggrund, hvor hvert enkelt penselstrøg er sirligt påført.
Det er karakteristisk for guldalderens malere, at de nøje
skildrede naturen i overensstemmelse med det sete motiv. Hver
detalje, hvert lysskift blev registreret så sand, som det var
muligt. Det var også det, Eckersberg lærte sine elever i sine
mange år som professor på Kunstakademiet.
I professorboligen på Charlottenborg hang alle Eckersbergs
gennemarbejdede prospekter fra Rom, og de blev flittigt studeret
af de mange elever. Perspektivet og den præcise registrering af
flader, farver og linjer optog alle. Desuden blev eleverne påvirket
til at gå ud i naturen og skitsere den virkelige verden med
henblik på de endelige malerier, som de senere skulle udføre i
ateliererne.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|