Lyset i dette billede er mere end i noget andet maleri af
Hammershøi hovedmotivet. Hele det tomme rum ligger delvist
badet i det sollys, der kommer fra vinduet. Opmærksomheden i
maleriet drages først og fremmest mod det hvide sprossevindue,
der fremstår knivskarpt i modsætning til det mørkere rum,
hvor til gengæld hver detalje på gulv, døre og paneler er
synlig. Rummet er ganske nøgent, og kun fra lysets mange
kontraster skabes der atmosfære og liv. Som mange i sin samtid
var også Hammershøi optaget af fotografiet, og han brugte det
som forlæg til sine billeder. Det fremgår her, hvor motivet
har karakter af et sort-hvidt fotografi, hvor alle de grå
mellemtoner er kommet med, samtidigt med at Hammershøi har
brugt lyskilden med de dansende støvkorn til at give rummet en
særlig poetisk stemning.
I lighed med romantikkens malere kan
også Hammershøis vinduesmotiv opfattes som et symbol på længsler
og drømme. Her repræsenterer vinduet først og fremmest den
visuelle tærskel mellem inde og ude, det nære og det fjerne.
Ud over det sanselige har Hammershøi koncentreret sig om de
formelle krav til maleriets komposition. Netop i dette billede
fremstår de lodrette og vandrette planer meget markante.
Vinduets geometriske form, fladerne og linjerne synes her at
foregribe det 20. århundredes konstruktivistiske maleri.
Udgangspunktet for Hammershøis formopfattelse var det synlige
og konkrete, hvor de enkelte genstande har en egen iboende
kraft. Form, lys og rum var de bærende elementer for i Hammershøis
maleri.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|