Hvide, skarpe, intense, rytmiske, hvilende marmorfigurer:
Thorvaldsens skulpturer tematiserer det heroiske, det fjerne og
samtidig det indadvendte, det reflektoriske. Thorvaldsen selv
befandt sig i overgangen fra oplyst enevælde til liberalisme,
med borgerstandens autonome individ som verdens nye
omdrejningspunkt. Virtuost forener hans værker tilsvarende den
store form, det monumentale, med den individuelle, så at sige
indre, erfaring – det offentlige og det private.
Gennembrudsværket Jason med det gyldne skind stod færdigt
i ler 1803, i marmor 1828. Menneskeguden Jason var en
kendt mytologisk figur i oplysningstiden. I Thorvaldsens
udformning er der referencer til Polykleitos’ Spydbærer
og Canovas’ Triumferende Perseus fra 1800.
Thorvaldsen har skildret Jason efter den heroiske færd; dramaet
er afsluttet, implicit. Skulpturen rummer modstillinger og spændstige
kontraster.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|