Unionsmesteren i vores kalkmaleri Opstandelsen i
Undløse Kirke på Sjælland fra 1430-50 er et sådant værk fra
middelalderen, som i sin artistiske penselføring, sin motiviske
originalitet, sin komposition rummer kvaliteter, vi kalder æstetiske,
formelle og stilistisk fremragende, så det kan opfattes som et
kunstværk med kanoniske værdier.
Det centrale i motivet er Kristus og graven, her er der mere
physologicus i den, at det er et sarkofag og ikke klippehule, er
almindeligt for tiden, at man tog, hvad man kendte, og da
kongen, bispen og adel lå i sarkofag, gjorde Kristus det vel
også, figuren er fint tegnet med naglehuller og hullet fra
spyddet i siden, dog er en drejning af kroppen lidt interessant,
manden står jo bogstavelig talt med det ene ben i graven, det
giver en mærkelig vridning af kroppen, han må have bedt en af
sine svende om at stå sådan, han må have brugt model.
Den lille stump landskab og det virtuost svungne gotiske
planteornament bekræfter mesterskabet.
Kunsten her er international, eller så international, man kunne
være, europæisk, den katolske kirkes universelle herredømme
og de første opdagelsesrejser er i gang, kirken skaber det
Europa, vi i dag er en del af, men kunstformen kalkmaleriet med
bibelske motiver starter i den koptiske kirke i Ægypten et
lille årtusinde før, i 700-tallet vandrer det gennem Grækenland
og Balkan og starter heroppe i 1100-tallet, de samme motiver, de
samme håndværksmæssige greb, men af og til bryder et værk
igennem med originalitet og æstetisk kraft som i Undløse Kirke
på Sjælland.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|