Blandt hovedværkerne fra århundredeskiftet 1900 regnes
L.A. Rings stemningsfulde maleri af en sommerdag ved Roskilde
Fjord. Med stor præcision har maleren her skildret både det
kuperede grønne landskab og det flade sumpområde, der støder
op til den stillestående fjord. Det er havblik, så den ensomme
fiskerkutter og den høje, blå himmel spejler sig klart på
vandoverfladen. Motivet forekommer, som var det løftet ud af
virkeligheden og indskrevet i et større univers. Et kosmisk,
guddommeligt lys fylder billedet med en rummelighed, der uvilkårligt
kan forbindes med en uendelighedssymbolik.
Selv var L.A. Ring ikke religiøs, tværtimod var han i sine
unge år svoren ateist. Med en baggrund i et fattigt
husmandsmiljø i Sydsjælland var det ikke hans mål at
idealisere virkeligheden. Hans tidligste billeder, hvor
motiverne var hentet i det nære landsbymiljø, viste tydeligt
et ægte socialt engagement. Senere i livet, efter at have
stiftet familie, ændrede Ring markant sin
virkelighedsopfattelse. Fra da af var det, som om hans realisme
blev iscenesat af et langt mere følsomt og metafysisk lys.
I sin skildring af Roskilde Fjord har Ring malet et panoramisk
perspektiv, dog uden at miste den personlige opfattelse af
landskabet. Det storladne, tomme rum, hvor blikket og tanken
fortaber sig langt ud over horisontlinjen mod det uendelige, lægges
der op til meget sanselige fortolkninger, alt efter beskuerens
sindstilstand. Rummet besjæles her af såvel det guddommelige
som det virkelige lys og giver dermed billedet en mening langt
ud over Rings samtid.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|