Solvognen fra Trundholm er det ældste billede, vi kender
til på dansk jord. Vi kender ikke værkets ophav, der er ingen
signatur, intet sikkert tegn på oprindelseslandet. Vi ved ikke,
om Solvognen er blevet bragt hertil. Om værket
virkelig er uden sidestykke, eller om der ligger andre, endnu prægtigere
solvogne gemt i jorden et sted i verden – om en anden solvogn
en dag vil dukke frem af mørket, måske vildere og skønnere.
Solen som motiv går gennem kunsthistorien i kraft af menneskets
religiøse forhold til lyset og ubetingede afhængighed af
himmellegemet. Solen er tillige altid genstand for æstetisk
fascination.
Skulpturelt set er Solvognen mesterlig, præcis i sit
spænd mellem det geometriske og det organiske. Hestens
stiliserede krop, solens runde skive, forgyldt på den ene side,
mørk på den anden. Fornem i formfornemmelse og
detaljeringsgrad, ciselering, ornamentering. Som værk er Solvognen
subtil. Den rummer kunstværkets gådefulde spring mellem det
enkle og det komplekse.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|