Asger Jorn havde vendt Danmark ryggen for i fremtiden at
arbejde i udlandet, da han i flere perioder fra 1957 (1956) og
frem til et par uger før sin død i 1972 malede Stalingrad,
der bl.a. også har haft titlerne Ingen mands Land og Modets
sindssyge latter. Picassos Guernica ligger et sted
bagved, men maleriet er ikke mindst baseret på en italiensk
vens beretning om sin deltagelse i kampen ved Stalingrad, der
skulle blive en af de mest brutale enkeltbegivenheder i 2.
verdenskrig.
Kunstneren samlede hele sit indtryk af krigens væsen i selve
malerprocessen, der med sine tykke farvelag er en psykisk
udladning, en slags handling i stedet for fremstillingen af en
handling, der fastholder krigen som en tilstand, der allerede
dengang overgik den menneskelige forestillingsevne.
Det var bagefter, som om Stalingrad kun eksisterede som en vældig
slagmark, hvor alle spor af mennesker og civilisation er ved at
blive væk under lagene af sne. Man aner konturerne af en krop
og skimter måske spor af et ansigt, men bag ved overfladen
skjuler der sig et væld af udbrud og tilstande, der allerede er
på vej ned i glemslen.
Jorn fastholder krigens væsen som en tragedie med vanviddet i
sig og totalt blottet for heroiske elementer. Det vældige
maleri er et personligt rystet dokument på et tidspunkt, hvor
den kolde krig og atomkapløbet var begyndt at true med endnu større
ødelæggelser. Frygten var blevet noget kollektivt og derfor
psykisk genkendeligt, som gjorde, at man ikke længere behøvede
noget egentlig genkendeligt for at orientere sig. Indholdet
ligger i udtrykket, og maleriet er som et smerteligt udbrud i
farve fra en kultur, der begræder sin egen undergang.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|