Tilbage i Paris tænkes relieffet i forbindelse med en bar,
han beskriver oven i købet baren, de groteske musikanter, de
eksotiske skitser, det negativt ladede og det positivt ladede,
er en del af værkets kompleksitet.
Om han selv erkendte det absurde i projektet, er tvivlsomt, han
har skabt sit eget rum, ikke kun i kunsten, men også om sig
selv, jeg skal ikke tolke hver figur symbolsk, det kan læses
flere steder, men blot beskrive karakteren.
Der er fire store figurationer, som hver består af to figurer,
en dualisme, + og -, de tre er mand og kvinde, den største to
halve mænd, formentlig et dobbelt selvportræt, alle figurerne
er klart og præcist modelleret som helheden i en ornamental
dekorativ stil, baggrunden er et fladt relief med mænd og
kvinder i manierede forvredne stillinger, forneden vandrer dette
motiv ud som forgrund og danner hele figurer, her bindes
relieffet sammen af et vand- og planteornament, det hele er sat
op på en mørk marmorvæg og danner hermed sit eget rum, men
kunne også være bygget ind i arkitektur som hans barer i
Chicago.
Jeg betragter værket med alle sine konflikter, med sine
indbyggede svagheder, og dets egensindige skaber, der med dette
værk skabte sig et punkt uden for tid og sted, som er uomgængeligt
for alle, der lever og lider med kunsten.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget
|