Film og tegneserier blev det 20. århundredes nye
massemediekunstarter, og amerikaneren Carl Barks gjorde fra 1942
i trykte tegneserier bifiguren fra Disney©-studiernes tegnefilm
til en verdenskendt skikkelse: Stadig med næb, svømmefødder
og stumpet matrostrøje over de nøgne halefjer udvikles den
hidsige and til et nuanceret om end komisk billede på den
moderne (m)ands stolte stræben – og svaghed.
Andeby som den ny middelklasses parcelparadis befolkede Barks
med Joakim von And, Fætter Højben og Georg Gearløs, der –
via Sonja Rindoms oversættelse af deres navne – fik indfødsret
i dansk som moderne massemyter, sindbilleder på umådeholden
rigdom, held og opfindsomhed. Siden 1960’erne er
tegneseriehistorierne til hele verden blevet skabt af Egmont i
Danmark. Andeby-universet er særligt populært i Norden.
Barks’ plastisk udtryksfulde persontegning, stramme
komposition og lune menneskekundskab – plus et skævt smil til
de nordiske sagaer – forenes i beretningen om ‘Den Gyldne
Hjelm’. Som museumskustode finder Anders en original
vikingeskibslogbog og læser deri, at Olaf den Grå allerede i
år 901 – altså ca. 100 år før Erik den Rødes søn Leif
den Lykkelige angiveligt fandt Vinland – var i Labrador og dér
efterlod Den Gyldne Hjelm. Dens ejer er Nordamerikas retmæssige
hersker. Med sine kvikke nevøer, Rip, Rap og Rup, søger og
finder Anders hjelmen – men i skarp konkurrence med den lumske
Sten Grå, vikingens efterkommer, og dennes advokat Skarp
Skarpson. Med lovtrækkeri og juristlatin forsøger slynglerne
at blive herskere over Nordamerika – men magten frister også
Anders selv i dette velskabte billedepos for alle aldre om det
klassiske valg mellem egen fordel og hensyn til almenvellet.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|