Da de danske snedkermøbler var på højden af kunstnerisk
kvalitet, blev der også udviklet en lang række børnemøbler.
Arne Jacobsen tegnede små møbler, der lignede de voksnes, til
Munkegårdsskolen, og Mogens Koch lavede en lille foldestol. Men
der var meget mere: Hans J. Wegner lavede fra 1944 fine møbler,
der bedre fungerede på børnenes præmisser, ligesom Kaj
Bojesens legetøj fra samme periode og Kristian Vedels fleksible
børnemøbler fra 1956 gjorde det. Og Junosengen af Viggo
Einfeldt fra 1942 er blevet et kultobjekt, der handles til tårnhøje
priser.
Periodens møbler var skabt ud fra den idealforestilling, at børns
genstande skulle have samme høje kunstneriske og materielle
kvalitet som de voksnes – efterhånden som børnene i det
gryende velfærdssamfund fik egne værelser, hvor de kunne lege
frit. Før 2. verdenskrig havde mange familier kun haft ét
eller to rum, hvor der absolut ikke var plads til særlige børnemøbler,
eller til at børn selv kunne indrette sig.
Nanna Ditzel tegnede møbler, som hun manglede til sine egne børn.
Den høje stol er et hovedværk, der endnu i dag skiller sig ud
ved sin enkle og funktionelle form. Stolen er skulpturelt
sammensat af meget smukt formede dele, uden nogen overflødige
detaljer. Den er til et barn, der er stort nok til at sidde
rankt op, og pinden foran kan tages af, når barnet bliver lidt
større. At Forbrugerstyrelsen fik standset salget af stolen i
2002, fordi den kunne være ustabil, er så en anden sag.
Senere, i 1961, tegnede Ditzel også et lille bord og en skammel
til at have i børneværelset. Møblerne ligner kæmpestore
trisser, så det hedder de, og man kan have meget sjov ud at køre
med skamlen.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|