Dansk børneteater er rigt, varieret og på højt niveau. Det er
svært at vælge en enkelt forestilling, men Steen Koerners
hiphopnøddeknækker spænder vidt og blander tale, rap, musik
og dans. Det er en klassiker i moderne form.
Balletten Nøddeknækkeren med Pjotr Ilitj Tjajkovskijs musik
havde premiere i Skt. Petersborg i 1892. Librettroen var skrevet
over E.T.A Hoffmanns Nøddeknækkeren og Musekongen. Nøddeknækkeren
er siden blevet juleballetten over alle og er selvskreven til en
international balletkanonliste. Den Kongelige Ballet har danset
to udgaver af Nøddeknækkeren, nemlig i 1971 (Flemming Flindt)
og 2001 (Alexei Ratmansky og Mikael Melbye).
Steen Koerners opsætning er nytænkning med rod i traditionen,
hvad angår handlingen såvel som det tekniske dansesprog.
Ungdommens hiphopdans ryger op på scenen hos Steen Koerner, som
dog har bevaret den klassiske balletteknik hos den skønne
ballerina, der kan tæmme monsterhæren, som er ude på at røve
Klara, æde hendes hjerte og mutere hende til et medlem af den
hjernetomme monsterfamilie.
Den sødladne, traditionelle Nøddeknækker bliver hos Steen
Koerner og co. en uhøjtidlig moralitet om det godes kamp mod
det onde. Der er alvorlige sager på spil i denne forestilling,
men det serveres med en vidunderlig humor både i rapperen
Clemens’ tekster, i den melodisk bankende musik og i de ækvilibristiske
dansenumre, hvor gadens hiphopdans begejstrer et ungt publikum
fra 7 til 20 år. Og i øvrigt også betager voksne tilskuere. Nøddeknækkeren
er allerede blevet en juleklassiker, der kunne genses både i
2004 og 2005.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|