En vidunderlig idé er blevet til en vidunderlig film. Hvem har
ikke drømt om en verden, hvor man må alt, en verden uden forældre?
Eller har vi drømt om det, fordi vi kender Jens Sigsgaard og
Arne Ungermanns børnebog fra 1942 så godt? I den vågner Palle
en dag op og er helt alene i verden. Det udnytter han til fulde,
spiser slik, kører i brandbil og flyver til månen, men i længden
erkender han, at det nu nok er bedst, hvis der også er andre
mennesker i verden. En enkel og genial idé, som passede perfekt
til filmægteparret Henning-Jensens univers.
Sønnen Lars spillede hovedrollen, mens Astrid og Bjarne skrev
manuskriptet i fællesskab. Disse pionerer inden for dansk børnefilm
havde i film som Ditte Menneskebarn og De Pokkers Unger
tidligere vist deres evner for at skildre børns universer med
lige dele fantasi og hverdagsrealisme (også med sønnen Lars i
småroller). Men her går det op i en højere og mere poetisk
enhed. Denne gang stod Astrid Henning-Jensen dog alene for
instruktionen, og filmen står stadig lysende klart som den mest
fuldendte i hendes lange karriere.
På trods af at filmen ved sin verdenspremiere i Cannes vandt de
internationale kritikeres gunst samt en pris, skulle der gå fem
år, inden filmen fik dansk premiere. At den har haft det svært
i danske biografer, ændrer dog ikke ved dens indiskutable
klassikerstatus.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|