Kan man kanonisere en prototype? Måske. Det afgørende for
designkanonen er, at den peger frem i verden frem for tilbage i
Danmark. Og måske er det nødvendigt at løbe en risiko for at
få det til at ske. I et samarbejde mellem Fiberline,
arkitektfirmaet Schmidt, Hammer og Lassen og Stuttgarts
Universitet er man ved at udvikle et facadesystem i glasfiber,
der skaber helt nye sanselige muligheder. Det er i facadens
detaljer, man skaber forbindelse mellem ude og inde. Og det er
facaden, der beskytter os mod både varme og kulde.
For hundrede år siden var en facade noget, der var muret op, og
selve byggeprocessen, hvor en murer drog omsorg for den bærende
konstruktion, og tømrere og snedkere fyldte ud, svarede ganske
nøje til den proces, man havde kendt 100 år før, selvom både
teglproduktion og tømrer-snedker-arbejde i høj grad var
industrialiseret. Man havde ikke rigtig tænkt over, hvordan nye
materialer og produktionsformer kunne ændre bygningernes
udseende. Det blev Le Corbusier i Frankrig og Gropius og Mies
van der Rohe i Tyskland, der gjorde folk opmærksomme på den
store forandring, der var sket, og introducerede de lette
facader, der skabte mange nye muligheder, rumligt og økonomisk.
Facadesystemet fra Fiberline kan mange forskellige ting: Det er
energieffektivt, holdbart og sundt. Men det er også udtryk for
en ny slags skønhed og en gammel drøm. Med translucente stærke
profiler kommer vi endnu nærmere drømmen om en let og lys
facade, der lukker omverdenen ind i huset.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|