I dag sidder næsten alle på kontorstole, der kan bevæges
frit i alle retninger. Det er både praktisk i forhold til
arbejdet og bedre for kroppen. Men sådan var det ikke før
1965. Gammeldags kontorstole var fastlåste og tunge at have med
at gøre. Wegner havde tegnet en vidunderlig kontorstol med fem
‘ben’ og kuglelejehjul. Men det var et rigtigt snedker-møbel,
med en smuk modelleret ryg, og det var ikke til at styre bevægelsen.
Med udviklingen af ‘dobbeltrulleren’ – hjulet under
Kevistolen, skabtes et princip, der i dag går igen over hele
verden, hvor det er en konkret forbedring af arbejdsvilkårene
for millioner af mennesker (og i dag leveres Wegnerstolen med
dobbeltruller!). Og et godt eksempel på, hvad industriel design
kan.
Da Jørgen Rasmussen udviklede hjulet, måtte han først
definere opgaven og derefter løse den. Og på begge felter var
han innovativ, på grundlag af en visuel og stoflig forståelse
af opgaven. Man ser af hans skitser til hjulet, hvordan han
arbejdede med form og funktion i en kontinuerlig proces, hvor
hans evne til at tegne spillede en væsentlig rolle. Gode
designprodukter virker tit så indlysende, at man slet ikke tænker
på, hvordan nogen har arbejdet med dem i mange måneder eller
år. Og især industrielle produkter opleves gerne som ren
teknologi. Men man kunne aldrig have udviklet Kevihjulet uden
design. Eller iPoden. Eller IC-3-toget. Det er designprocessen,
der bringer de forskellige faglige kompetencer og teknologiske
muligheder sammen i et begribeligt hele.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|