I dag taler man meget om et gennembrud for dansk mode. I
virkeligheden er det mest et gennembrud for dansk tekstilkunst,
og det er et gennembrud, der begyndte med Marie Gudme Leth. Der
var andre i hendes generation: Ruth Hull arbejdede endnu mere
eksperimenterende, og Axel Salto, der var en stor fornyer på
alle brugskunstens områder, introducerede mange af de nye ideer
fra Wien. Men Marie Gudme Leth var en dygtig lærer og
formidler, der etablerede en skole for tekstiltryk, baseret på
viden og innovation.
Når man trykker tekstiler og tapeter, er der flere
udfordringer: Først og fremmest påvirker det grundliggende
materiale det endelige resultat, hør, bomuld, uld virker
forskelligt med farverne, og det er en opgave for kemikere at
bestemme den ideelle samvirkning af stof og farve. Derfor er
tekstilformgivere ofte gode til at samarbejde med ingeniører.
Men dernæst er rapporten en stor formmæssig udfordring.
Rapporten er det mønster, der gentages ud over stoffet eller
papiret, og det er afgørende, at dette opleves harmonisk, hvad
enten det er gentagne striber eller tern, eller det er mere
komplicerede mønstre, hvor sammenfletningen i sig selv er en
poetisk udfordring. I vore dage er disse grundproblemstillinger
udvidet til at omfatte strategiske ‘ødelæggelser’ i
tekstilet, eller næsten usynlige mønstre. Men intet af dette
havde været muligt, hvis ikke Marie Gudme Leth havde haft en
vision om en nytænkende, eksperimenterende stoftrykuddannelse i
København.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|