Tanken om en udkraget stabelstol i plast blev først
undfanget af den tyske arkitekt Mies van der Rohe før 2.
verdenskrig, men det blev i Danmark efter krigen, at flere unge
designere for alvor begyndte at arbejde med den. Ganske vist
blev der skabt flere stole af kunststof, herunder plastik, i
slutningen af 1950’erne, både Eero Saariinen og Charles Eames
præsenterede skalstole, der er i produktion endnu i dag. Men i
alle tilfælde var den skal, man sad i, placeret på en
konstruktion i et andet materiale, eller var støbt i en separat
arbejdsgang. Drømmen var en stol, støbt i et stykke, og det
blev Verner Panton, det lykkedes for. De komplicerede krumninger
i stolens fod, sæde og ryg sikrer den konstruktive styrke
(selvom den i første omgang var yderligere forstærket).
Verner Panton arbejdede som ung for Arne Jacobsen og var blandt
andet med til at udvikle ‘Myren’. Men Panton gik langt
videre end Jacobsen i forhold til at skabe et organisk,
modelleret formsprog i nye materialer og med usædvanlige, strålende
farver. Ud over møbler og lamper skabte han moderne interiører,
der ikke lignede noget, man havde kendt før, men som var
stildannende for en hel generation. Dermed virkede han som lidt
af en provokatør i dansk sammenhæng, og langt det meste af
hans livsværk er produceret uden for Danmark – han boede i
Schweiz og samarbejdede med virksomheder over hele verden.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|