Poul Henningsen begyndte efter sigende at lave lamper, fordi
hans mor, Agnes Henningsen, var ked af det elektriske lys, der
ikke var særlig flatterende for den modne dame. Men fra det
udgangspunkt blev lyset en livslang fascination. I forhold til
tidligere tiders gaslamper, olielamper og stearinlys var glødelampens
lys køligt og hårdt, og selvom lyset var langt mere effektivt,
var det også blændende. PH satte sig for at udvikle et system,
hvormed han kunne styre lyset i rummet, og arbejdede
eksperimentelt med skærme i metal og glas, som han formede i
logaritmiske kurver.
Hermed skilte han sig ud fra sine samtidige på Bauhaus i
Tyskland. Her var man også fascineret af glødelampen, men
ingen tænkte over, at man kunne styre lyset, tværtimod var de
tyske lamper rent skulpturelle eksperimenter, der ofte blændede
lige så meget som en nøgen pære. PH præsenterede for egen
regning sine lamper i den danske pavillon på
verdensudstillingen i Paris i 1925, og her blev de ‘opdaget’
internationalt, i en sådan grad, at de for mange blev selve
sindbilledet på moderne design. Skærmene kan kombineres på
mange forskellige måder, alt efter behovet, og man kan også i
dag henvende sig til Louis Poulsen, der stadig producerer
lamperne, med specielle ønsker. Pudsigt nok er lampen også
blevet selve symbolet på en danskhed og god smag, som PH uden
tvivl ville have frabedt sig – han var kulturradikal og
samfundskritiker – ikke nationalist.
Som konsekvens af PH’s pionerarbejde var Danmark i mange år
et foregangsland inden for belysning, og danske designere skaber
stadig belysningsarmaturer for store internationale
virksomheder.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|