At bygge et skib er en form for erkendelse. Det er fuldstændig
svimlende at forsøge at begribe al den viden, der indgår i et
vikingeskib – viden, vi i dag har fordelt på en halv snes
forskellige fagligheder. Og viden, der gik tabt i løbet af det
11. og 12. århundrede, da man opgav ambitionerne om et
nordeuropæisk herredømme.
I dag kan vi umuligt vide, hvordan vikingerne har opfattet
forholdet mellem form og funktion. Eller mellem dekoration og
religion. Var det vigtigt for dem, at skibene var smukke af
religiøse grunde, eller af de samme grunde, som vi i dag værdsætter
skønhed? Det er umuligt at sige. Men det er til gengæld helt
indlysende, at den organiske helhed af konstruktion, form og
funktion i “Havhingsten
fra Glendalough”, som Vikingeskibsmuseet kalder deres
rekonstruktion, er helt utroligt effektiv.
I dag gælder det også, at rum- og våbenindustrien er foran, når
det gælder innovation. Industrialiseringen efter anden
verdenskrig, der ændrede alle menneskers levevilkår radikalt,
er et resultat af oprustningen under krigen. Rumskibene og
hangarskibene er vor tids vikingeskibe – både smukke og rædselsfulde.
Behøver vi krig for at skabe fornyelse? Vikingeskibet er smukt,
lige meget hvad det har lavet. Og måske er erkendelsen lige så
vigtig som krigen i dets opbygning? Det er en central og
vanskelig problemstilling, når det gælder design.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|