Keramikken har altid stået meget stærkt i Danmark. Leret
er en naturressource, der altid har været tilgængelig, og man
har tidligt lært at drage nytte af den. Således er
jydepotterne en traditionel form, der er blevet fremstillet og
brugt uafbrudt i mange hundrede år, og de store porcelænsfabrikker
var de første industrier, der for alvor fremstillede væsentlige
designprodukter. Keramikken er en levende tradition, der stadig
udvikles – nutidens keramikere har fundet nye veje, der både
tager ved lære af traditionen og sprænger den.
I den henseende har Gertrud Vasegaard været et forbillede, idet
hun har forstået at trække inspiration ind fra især Kina og
bruge det i en fornyelse af den lokale tradition. Hendes arbejde
er grundet i en håndværksmæssig kunnen og viden, der har
gjort det muligt for hende at omsætte inspirationen til noget
helt andet. Testellet fra 1956 er ikke bare inspireret af Kina i
formen, men også i den særlige detalje: porcelænsfabrikkerne
havde været meget ihærdige med en magnetbåd, som kunne trække
jernpartikler ud af leret, idet en lille jernplet efter
sorteringsnormen kunne gøre den ting, den var på, til 2.
sortering. Gertrud syntes, at de naturlige jernpletter gav liv i
tingene og fik Bing & Grøndahl til at undlade at fjerne
jernpartiklerne.
Dette, at skabe en form eller virkning gennem en proces, er
meget væsentligt inden for kunsthåndværk og design, og det er
en kvalitet, man altid har sat meget højt i Kina og Japan, mens
man i Europa længe var optaget af at rense formen helt for
menneskelige aftryk.
Gertrud Vasegaards stel blev fremstillet af Bing og Grøndahl og
var vidt udbredt, samtidig med at det blev en væsentlig
inspiration for samtidige og yngre keramikere.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|