Vredens dag udspiller sig i et kuldslået dansk præstemiljø
i 1620’ernes Danmark.
Det er historien om en lidenskabelig ung kvinde, som har giftet
sig med en meget ældre præst, hvis mor er hjemmets dominerende
kraftcenter. Pietistisk, skarp som en rageklinge holder hun sin
svigerdatter i et jerngreb for at beskytte sin elskede søn.
Tiden er præget af overtro og hekseprocesser, og præsten har
beskyttet sin kone ved at undlade at anklage hendes mor for
hekseri. Spørgsmålet er nu, om datteren ikke besidder de samme
destruktive magiske kræfter, som datiden i den grad frygtede,
ikke mindst fordi det var kvinder, der besad de egenskaber.
Carl Th. Dreyer har lagt hele sit mesterskab i skildringen af et
intolerant forknudret miljø, hvor mennesker lever under truslen
fra Gud sat i scene og misforstået af formørkede og hykleriske
mennesker. Trods denne til himlen råbende tristhed rummer
filmen også en lidenskabelig kærlighedshistorie, da den unge
præstekone forelsker sig i sin mands søn. Her letter Vredens
Dag, og lyset tordner ind under birketræerne. Her er det
ikke en heks, men en forelsket ung kvinde, som udlever den
erotiske og sanselige kærlighed, hendes fornuftægteskab har
udelukket hende fra.
Vredens Dag er dog langtfra entydig i
personskildringen. Det både snedige og storslåede ved den er,
at alle har deres gode og forklarlige grunde til at handle, som
de gør. Den kompromisløse Dreyer – dansk films store visionære
ener – maler sine billeder som en Rembrandt og får sine
skuespillere til at agere nøgent og med en menneskelighed, som
taler gennem tiderne.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|