Festen er et familiedrama uden sidestykke i dansk
filmhistorie. Den ydre ramme er faderens 60-års fødselsdag,
hvortil strømmer en blanding af forpinte børn og mere eller
mindre anonyme gæster. Ulrich Thomsen spiller den fortabte søn,
som vender hjem fra udlandet for at tage det endelige opgør med
sin patriarkalske far, og han vælger at gøre det i fuld
offentlighed. I sin festtale afslører han meget direkte, at han
og hans afdøde tvillingesøster har været udsat for faderens
seksuelle overgreb gentagne gange. Oplysningen er så uhyrlig og
uventet, at familien og gæsterne ikke aner, hvad de skal stille
op med den, og den kommer til at hvile over resten af aftenen og
natten som en uhåndterbar forbandelse.
Vinterbergs og Mogens Rukovs manuskript giver rum for både
komiske og højtråbende småkonflikter og det store uforsonlige
drama, hvor tilskueren drives fra latter til stum medfølelse.
Festen er den diametrale modsætning til en
feelgood-film. Den beskriver kompromisløst mennesker stillet
over for det uafvendelige, og smerten i den er af det omfang,
ikke engang sandheden formilder. Et af Festens dramatiske højdepunker
er morgenmåltidet dagen derpå, hvor faderen, børnemishandleren,
tager afsked med sine børn og børnebørn og siger: “jeg ved,
det er sidste gang, jeg ser jer.”
Filmen er resultatet af Thomas Vinterbergs leg med kunstneriske
spilleregler i Dogme 95, og Dogmekonceptet klæder den. Det løsslupne
kamera med de vilde vinkler og skuespillernes frihed til at gå
planken helt ud er mesterligt styret af instruktøren og gør Festen
til en af dansk films største succeser i indland og udland.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|