Dogmefilmen Idioterne er den mest uudgrundelige
film i denne kanon. Filmen er en surrealistisk fabel om en
gruppe unge, der bogstavelig talt render rundt og leger idioter,
og om Karen, for hvem gruppen og dens mærkelige projekt bliver
en sjælelig redningsplanke i en ubærlig, personlig krise.
Gruppens egentlige formål fortaber sig i det uvisse. Nogle vil
gøre grin med borgermusikken. Andre bliver høje på oplevelsen
af at finde sin indre idiot. Filmen fremlægger gruppens mærkværdige
projekt på en måde, der næsten drilsk opfordrer til
tolkninger i alverdens retninger uden selv at afsløre et ståsted.
Men filmens strømførende lag er dens hjerteskærende
skildringer af de sider af menneskets indre, der ikke lader sig
udsige eller dele med nogen, men som trods dette konstant må søge
en vej ud af sjælens ubodelige ensomhed.
De på en gang politiske og psykologiske ingredienser hvirvles
sammen i en fortælling, der abrupt veksler mellem intellektuel
satire og indfølte personskildringer. Filmens styrke består i
den måde, hvor den stærkt allegoriske og åbenlyst
konstruerede historie fortælles gennem scener, der lever af
autentiske øjeblikke skabt af et hudløst og intenst skuespil.
Filmen er båret af et ensemble af skuespillere, der siden er
blevet sin generations populæreste med Bodil Jørgensen, Anne
Louise Hassing og Jens Albinus i de bærende roller. At sætte
skuespillerne i centrum blev et af dogmefilmenes adelsmærker. Først
og sidst er filmen dog Lars von Triers personlige værk.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|