Den skrøbelige pubertet har været beskrevet ofte i dansk
film, men aldrig så præcist som i Nils Malmros’ Kundskabens
Træ, der med rette står som instruktørens hovedværk og
den, som andre film med lignende temaer måles og blegner i
forhold til. Filmen var kulminationen på instruktørens trilogi
med udgangspunkt i egne erindringer fra barndommen i
1950’ernes Århus og fulgte Lars Ole, 5.c (1973) og Drenge
(1977).
Handlingen udspiller sig i 1958-60, men filmen er så meget mere
end et tidsbillede, for de psykologiske mekanismer, som Malmros
beskriver med skarpt indgående blik, vil desværre aldrig miste
deres relevans. Filmen er et gruppeportræt af en skoleklasse,
2. mellem på Århus Katedralskole, men centralt står Elin, der
er lidt mere moden end sine klassekammerater og derfor populær
hos drengene. Men da hun afviser én af dem, vender hele klassen
sig imod hende, og på sin helt egen stille måde er det en
isnende ubehagelig skildring af et Minidanmark. Rammerne,
dialekten og tidsbilledet er meget dansk, men dramaet universelt
og aldrig skildret så sikkert i børnenes eget univers. Malmros
fortæller diskret med blikke, bevægelser og situationer, som
alle kender. Karaktererne findes i alle skoleklasser, den småborgerlige,
den vilde, den pæne og den mobbede, men alle får lov til at
folde sig ud, bliver små mennesker af kød og blod, som
udvikler sig gennem filmen.
Filmen blev optaget over to år, og børnenes forandring er
fysisk såvel som psykisk. Malmros har aldrig lagt skjul på sin
forkærlighed for den franske nybølge og især Francois
Truffaut, men selvom det var tydeligere i de tidligere mindre
stramt komponerede film, så er hans usvigeligt sikre greb om de
unge uprøvede spillere og evnen til at få dem til at vise følelser
helt på højde med hans ikoner.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|