Filmatiseringen af Soyas Brudstykker af et Mønster
kunne nemt være endt som tungt og trægt melodrama, men Johan
Jacobsen ånder lys og luft i skæbnedramaet og løfter sammen
med de forrygende skuespillere stykket op i filmens
mesterklasse.
Jacobsen er mest kendt for at give datidens folkekomedier en
tiltrængt saltvandsindsprøjtning af elegance og lethed, men
havde i film som Otte Akkorder (1944) og Den
Usynlige Hær (1945) forsøgt at træde ud af rollen som
Ernst Lubitschs elev for i stedet at lade sig inspirere af film
noir og 30’ernes franske poetiske realisme. Især det sidste gør
sig gældende i Soldaten og Jenny, hvor erfaringerne fra de knap
så helstøbte dramaer går op i en højere enhed. Filmen, som
han også selv skrev manuskript til, handler om livets tilfældigheder,
og hvordan to små hverdagsskæbner, en soldats og en
ekspeditrices, kastes rundt af dem. Poul Reichhardt er ikke set
mere følsomt afdæmpet end i rollen som den knugede soldat, der
forelsker sig i Bodil Kjers gribende fortvivlede Jenny.
Selvom dialogen til tider tynges af en højtravende snak om skæbne
og den fri vilje, fortrylles man af de stemningsfulde billeder
fra København og fascineres af de troværdige præstationer,
der får fuldt spillerum i Jacobsens karakteristiske lange
indstillinger.
Selvom Kjer og Reichhardt (og Jacobsen) løb med de første
Bodilfilmpriser for deres roller, er det en film, som udmærker
sig ved stærkt spil i alle roller. Ikke mindst Maria Garland og
Johannes Meyer som Jennys småborgerlige forældre, der ikke lægger
skjul på, at de gerne så, at deres datter fandt en anden kæreste
end en soldat.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|