SULT er en af de mest originale og særegne film i
dansk filmhistorie. Den bygger på den norske forfatter Knut
Hamsuns gennembrudsroman og er en af de ganske få
romanfilmatiseringer, der fuldt ud tåler sammenligning med forlægget.
Filmen havde premiere samme år som Morten Korch-filmen Krybskytterne
på Næsbygaard. Men SULT står som en ekstrem
modsætning til folkekomediens sværmavede hygge. Historien følger
hen over et par dage en ung forfatter, der desperat af sult og
ensomhed driver omkring i byen. Filmen kortlægger subjektivt og
feberhedt byens såvel som sjælens landskab gennem små
begivenheder, som da den unge mand ærekært nægter at tage
imod en almisse fra en forbipasserende og i stedet må stirre
sig mæt på andres måltider. Et tilfældigt glimt af en ung
kvinde på spadseretur, og den unge mands betagelse af hende, er
filmens poetiske højdepunkt.
Gennem dette ved første øjekast trøstesløse univers lykkes
det instruktøren Henning Carlsen at udfolde en fortælling, der
vibrerer af humor og skildrer en glubende, eksistentiel
livsappetit. Portrættet af den unge mand (svenske skuespiller
Per Oscarssons livspræstation) trækker linjer tilbage i
filmhistorien til Chaplins vagabondfigur, og filmens
fotografering forener det bedste fra den klassiske sort-hvide
tradition med det moderne kameras suggestive og rastløse
kameraføring. Med til at løfte opgaven var bl.a. den
modernistiske forfatter Peter Seeberg og Roman Polanskis
komponist Krzystof Komeda, og filmen er også efter
international målestok i særklasse.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|