"Dog, den der spotter Andre, han spotter sig selv, og
det er ikke for Intet, men en dyb Spot over Dig, et sørgeligt
Beviis paa, hvor ledeløs Din Sjæl er, at Din Livsanskuelse
concentrerer sig i een eneste Sætning ‘jeg siger bare enten
– eller’.”
Opsangen til A – den flanerende æstetiker, der uforpligtet
dyrker øjeblikkets nydelse – kommer fra etikeren B. Han er en
lidt grå embedsmand, som søger at få A til at indse, at det
individuelle liv leves mest fuldkomment i sociale forpligtelser.
Samtalen mellem forføreren A og ægtemanden B drejer sig om kærlighed.
Enten – Eller er komponeret, således at A’s
papirer udgør første del og B’s papirer anden del. I første
del skaber æstetikeren sit liv og sine forhold som et kunstværk,
idet han bruger tilfældet som redskab og søger at undgå
forpligtende valg. I anden del søger B at påvirke ham til at vælge
mellem det æstetiske og det etiske. Læseren konfronteres med
tekster, som ikke blot argumenterer for eksistensformer, men som
modstiller disse gennem forskelle i sprogføring og genre. A’s
papirer omfatter således aforismer, akademiske afhandlinger og
sluttes af med ‘Forførerens Dagbog’ – en sprudlende
prosa, der kontrasteres med B’s lange personlige breve, som er
præget af embedsmandens professionelle sans for
problemudredning.
Etikeren hævder, at det ikke først og fremmest er vigtigt,
hvad man vælger, men måden at forholde sig til valget på,
altså den eksistentielle forpligtelse, som er forbundet med
det. Videre hævder B, at mennesket føder sig selv som fri ånd
ved at vælge sig selv.
Kierkegaards forfatterskab ligger i svøb i Enten – Ellers
spænding mellem eksistens- og udtryksformer, som her fastholdes
i en dristig prosakomposition.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|