"Festens Pragt og Toner, Mændenes Hyldest og Beundring,
hun skred hen derover som var det et Skarlagenstæppe, bredt ud
for hendes Fod at træde paa.”
Marie Grubbe er fortællingen om en adelig pige fra
1600-tallet, der når til tops ved hoffet i København og siden
ender som udslidt færgekone. Marie er en oprører, der bryder
ud, først af det kuldslåede hjem hos faderen på herregården
Tjele, siden af et celebert, men goldt ægteskab, der har givet
hende al den ydre pragt, som den stolte og ærgerrige
hovedperson ellers ikke er blind for. Marie former sit liv efter
sin egen vilje, og den kommer til udtryk gennem hendes
seksualitet. Alligevel er det ikke bare historien om en femme
fatale og hendes skiftende mænd. Det er snarere beretningen om
et ensomt menneske, der trodser sine omgivelser i forsøget på
at finde sit indre jeg, og betaler prisen for det.
Det er en autentisk historie, der fortælles. Tidligere havde
Holberg, Blicher og H.C. Andersen skrevet om den rebelske Marie.
Men selv om J.P. Jacobsen vender blikket bagud, er det en roman,
der peger fremad. Europæiske forfattere som Rilke, Thomas Mann
og T.E. Lawrence blev inspireret af den danske forfatter, der døde
som 38-årig og kun efterlod sig to romaner samt en håndfuld
noveller og digte.
Portrættet af Marie Grubbe indvarsler en ny tids ændrede
forhold mellem mænd og kvinder. Maries følelser blotlægges i
sansenære punktnedslag adskilt af episke spring, som løsrevne
mosaiksten, der tilsammen antyder en livshistorie. Jacobsen er på
én gang illusionsløs og intenst medlevende i sin skildring af
en frigjort kvindes ubændighed og vildfarelser, og det hele
sker i sproget: en bevidsthedsstrømmende, atmosfæremættet og
detaljerig prosa, der låner træk fra barokken, såvel i
dialogen som i ambitionen om at drive den lyriske beskrivelse
til at indfange de mindste indtryk og bevægelser i et rastløst,
lidenskabeligt sind.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|