“Hvem er det der fortryller dette møde med strejf af sjælefred
og søde løgne og sommersyner af forsvundne døde?”
Inger Christensens Sommerfugledalen, bestående af 15
sonetter, er ét udeleligt værk, fordi det er sammenkomponeret
efter den såkaldte sonetkrans’ meget kunstfærdige regler.
Sonetten er et stærkt bundet digt, der består af fjorten
linjer, men i kransen af sonetter skal den sidste linje i én
sonet og førstelinjen i den følgende være identiske. Og den
femtende sonet, med rette kaldet mestersonetten, skal så udgøres
af førstelinjerne fra de 14 foregående.
At dette yderst krævende formmønster ikke i sig selv opsluger
al den kunstneriske energi, er en af de forunderlige ting ved
Inger Christensens værk. Det har en umiskendelig tone, som
forfatteren selv fastlægger ved at tale om et rekviem, dvs. et
dødsdigt. Og digtets dødserfaringer er uafviselige som dets
melankoli. Men oprøret imod døden er den gennemgående modtone
igennem sonetkransen, hvori det er sommerfuglenes livscyklus,
der udgør den tematiske billedverden. Sommerfuglenes
forvandlingsrække (metamorfose) fra æg over larve til puppe og
til farvestrålende vinget insekt giver digtet en lysende, æterisk
anskuelighed. For nok trækker døden og forgængeligheden
alting ned i det sorte og forskelsløse, men hvad er det for en
kraft, der ud af denne opløsning atter og atter sætter de
lysende sommerfugle i verden? Og på hvilken måde afbilder
denne forvandlingsrække den menneskelige bevidsthedsproces,
hvorved forsvunden fortid rejser sig lysende og bevægende i
erindringen?
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|