“Og naar hun selv kom tilsengs og laa i Mørket ved Siden
af Bai, der sov dybt, kunde hun ikke falde i Søvn og følte et
Ubehag, saa hun stod op igen og gik ind i Stuen. Der sad hun saa
ved Vinduet. Nattoget suste forbi, og den store Stilhed laa igen
over Marken.”
I en jysk flække lever den endnu unge Katinka Bai sit
ensformige liv sammen med stationsforstanderen, en sat, middelmådig
mand med hang til bordets glæder og et lille sidespring i ny og
næ. Dagene afløser næsten ubemærket hinanden, mens togene
passerer og årstiderne veksler, men en dag får den nærliggende
proprietærgård ny forvalter. Langsomt vågner Katinka af den døsige
trummerum, til at begynde med uden at forstå, hvad der er ved
at ske, og hun oplever for første gang at være i dybere
kontakt med et andet menneske. Men de sociale bånd og det
indelukkede provinsmiljø kvæler den spæde kærlighed, og Ved
Vejen bliver den melankolske beretning om et ensomt
menneskes fortvivlelse og resignation.
Når Herman Bangs lille roman er blevet en af den danske
litteraturs kæreste skatte, skyldes det ikke mindst hans nænsomme
og indfølende skildring af et sagtmodigt sind, der kommer til
bevidsthed om sig selv i mødet med følelser, hun ikke selv var
klar over, at hun rummede. Med bittersød ironi lader Bang den
evigt omsorgsfulde Katinka få færten af sin forelskelse ved at
lægge øre til andres hjertesorger, og gennem skildringen af
hendes følelsesskred blottes de øvrige personers indre liv i
skarpt aftegnede glimt. Romanens knappe, nærmest filmiske
sekvenser holder i hver eneste sætning balancen mellem
underdrejet humor og totalt gehør for, hvad der rører sig i
menneskers indre. Med sin vekslen mellem sagt og usagt og
sit mylder af små, upåagtede detaljer viser Bang, hvordan
livet leves i en afsides krog fjernt fra samfundets hovedveje.
Men der er ikke kun tale om et lydhørt portræt af en svunden
provinsverden, der virker så typisk dansk. Det er Bangs kunst
at gøre den lille egoisme og den skjulte ensomheds uheroiske
smerte genkendelige også for nutidige læsere.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|