“I hele den danske Sommers korte Levetid er der ingen
rigere eller livsaligere Tid end den Uge, hvori Lindene
blomstrer.”
Netop mens lindetræerne blomstrer, udspilles der i historien
‘Sorg-Agre’ en bitter styrkeprøve, idet en fattig
bondekone, Ane Marie, for at redde sin søns liv skal meje en
mark mellem solopgang og solnedgang. Det er en historie om skæbne,
om menneskelig lidelse og offervilje fortalt i et raffineret,
unikt sprog. Samlingen Vinter-Eventyr rummer herudover
ti andre, store fortællinger, hvor den ene fortælling spejler
sig i den anden.
Vinter-Eventyr omfatter bl.a. ‘Skibsdrengens
Historie’, en forvandlingshistorie om en skibsdreng, som
redder en vandrefalk, der er blevet filtret ind i noget tovværk,
men da den hugger ham i fingeren, slår han den på hovedet. Han
kommer senere i vanskeligheder, men reddes, og lige inden han
kan vende tilbage til sit skib, får han lussingen tilbage som
gengæld af en af dem, der har hjulpet ham. ‘Heloïse’ er en
historie, der udspilles under den tysk-franske krig i 1870, mens
‘Det drømmende Barn’ handler om fattigbarnet Jens, der af
en gammel jomfru har fået at vide, at han er den retmæssige
arving til den lykke, hun selv ikke opnåede. Han finder sin
“mor”, men han og livet kan ikke med hinanden. Til gengæld
vinder hans “mor” en ny, dyb indsigt. ‘Peter og Rosa’
handler om to unges kærlighed og død på en isflage, men især
om de billeder, de to danner af hinanden.
En bitter livsklogskab gennemsyrer samlingen, der har titlen Vinter-Eventyr
efter William Shakespeare, som har fortalt, at vinteren er
velegnet til at fortælle sorgfulde historier. Karen Blixens
fortællinger blev til under den tyske besættelse af Danmark,
og selv om hverken den eller 2. verdenskrig omtales med ét ord,
ligger krigens begivenheder bag disse forunderlige, sprogligt
gnistrende historier.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|