Rued Langgaards hovedværk blev afvist de gange, han
indsendte værket til Det Kgl. Teater. Han fik kun hørt to af
billederne i en radioproduktion en gang i 1940’erne. Værket
blev opført første gang i en koncert-salsversion i 1980. Men først
i 2002 kom den første danske sceniske opsætning i Ridehuset på
Christiansborg. Det blev en københavnerbegivenhed med en
interesse, som minder om, hvad man inden for rockmusikken kalder
en kultbegivenhed.
Det må have
været selve værkets titel og dens associationer, der har stået
i vejen for det i Danmark. Men Antikrist er ikke
kirkemusik og knap nok ‘religiøs’ musik. Det ser vi i dag,
hvor tiden er kommet for værket. Både på den måde, at vi kan
høre det helt minutiøst udarbejdede partitur på grænsen
mellem senromantik og modernisme, og navnlig på den måde, at
Antikrist-symbolet kan opfattes som udtryk for menneskelige
holdninger. Det menneskesyn, der planlægger sig ud af livet, og
hvor individet isoleres mere og mere, er i Rued Langgaards værk
formet af en musik, der danner store, uberegnelige formationer
af toner. I detaljen kan musikken minde om, hvad man finder i
udlandet på samme tid, men i selve sin form, fremdrift og
tidsfornemmelse har værket ikke noget sidestykke. Det skyldes
formlen for Langgaards musik, selvom han aldrig selv har
formuleret den: Hvad der engang var form i musik, skal nu være
billede.
Dvd’en fra
2005 med Langgaards opera har fået overstrømmende anmeldelser
i udlandet.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|