For så vidt kunne hver eneste af Carl Nielsens seks
symfonier plus de tre instrumentalkoncerter og et par af korværkerne
figurere på listen. Disse værker, og især symfonierne, har
for længst overskredet landets grænser og foreligger i mange
indspilninger med udenlandske orkestre og dirigenter, navnlig i
den engelsksprogede verden. Dog har det været almindeligt at
anse navnlig den fjerde og den femte symfoni for de mest
udfordrende og originale; og man har ofte betegnet den femte
symfoni med sin utraditionelle opbygning i to store satser som
Carl Nielsens egentlige bidrag til det 20. århundredes
internationale koncertsalskultur.
Når den
fjerde symfoni alligevel er foretrukket her, skyldes det, at
alle ansatser, alle begyndelser i den femte, giver en
fornemmelse af kontinuitet, at noget er ‘forudsigeligt’. Det
bliver så brudt op, men selve kontinuiteten, rytmisk, mekanisk
og efter de musikalske former, er intakt. I den fjerde symfoni
derimod kan vi nu høre, at der arbejdes så at sige på
diskontinuitetens vilkår – med en pludselig, overrumplende
begyndelse og andre indbrud af afgrunde og signaler. Midt i en
kaotisk tid under 1. verdenskrig og midt i et kaotisk privatliv,
lige på overgangen mellem to århundreders musikalske
mentalitet, forener Carl Nielsen den nye kraftfuldhed og den
store forfinelse i et og samme værk, ja lader dem endda
konkurrere med hinanden, og får skabt en helhed, hvor brud og
indgreb i musikken kan ende i en meningsfuld form.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|