Som Hartmann og Gade ydede også Heise det mesterlige, når
han greb tilbage til Danmarks middelalder. I et fremragende
samarbejde skabte han sammen med sin tekstdigter, Christian
Richardt, et storværk over den nationalhistoriske mordgåde om
drabet på Kong Erik Klipping i 1286, baseret på folkeviserne
om Marsk Stig og Carsten Hauchs drama af samme navn. Ikke uden
grund kaldte Heise det et tragisk sangdrama, for begge dele
havde han sans for.
Allerede da
teksten blev indleveret til Det Kgl. Teater i 1875, blev det bemærket,
at det var en særdeles vellykket operatekst med poetisk
stemning og lyrisk-romantiske enkeltheder af virkelig skønhed,
og at Richardt med held havde anslået en hjemlig sprogtone med
klang af folkevisen, og denne vurdering er også gældende i
2006.
I sin musik
forener Heise på glimrende måde den danske romancetradition,
som han selv var en af de bedste repræsentanter for, en
folkevisepastiche og store gennemkomponerede scener af stærkt
dramatisk udtryk til et ubrydeligt hele. Hans eminente
orkesterbehandling og følelsesladede scener som marskens
hjemkomst, hvor fru Ingeborg tilstår, at Kong Erik har forført
hende, konfrontationen på Viborg Ting mellem kongen og Marsk
Stig, hvor denne undsiger Erik, samt den gribende slutscene,
hvor folket udtrykker sin sorg og bekymring over kongens død,
mens munkene synger et rekviem, placerer Drot og Marsk
som den betydeligste danske opera fra 1800-tallet. Den har da
også stået på repertoiret jævnligt lige siden og fængslet
publikum gennem generationer.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|