Siden den første opførelse i 1854 har Gades ballade efter
danske folkesagn stået som et af den danske romantiske musiks
hovedværker. Gade valgte selv folkeviserne om Hr. Oluf og
Elverhøj som grundlag, men måtte have hele fire
tekstforfattere i gang, førend han var tilfreds med teksten,
der både indeholder passager fra disse viser og fri digtning. Elverskud
har sin rod i 1800-tallets begejstring for de gamle danske
folkesagn og folkeviser, og Gade har fulgt sin lærer A.P.
Berggreens opfordring til at lade de folkelige melodier gå over
i sit væsen og opfyldt af deres ånd at give sin musik et
nationalt præg.
Den djærve
glædesstemning i borggården står i kontrast til Hr. Olufs
tungsindige, eftertænksomme toner, der reflekterer hans
dilemma: tanken om hans lyse brud og drømmen om den sorthårede
elverpige – “det er som mit Hjerte er delt i to, det vokser
vel sammen med Tiden…” – en så dansk version af, hvad
Wagner har skildret i Tannhäusers vaklen mellem sin kærlighed
til Venus og til den kyske Elisabeth. Hr. Olufs ridt gennem det
månelyse landskab, hvor Gade gennem sin instrumentation skaber
et betagende stemningsbillede, Hr. Olufs møde med Elverpigen og
hendes dårende sang, hans dramatiske flugt med stærke
orkestrale accenter, der munder ud i værkets absolutte højdepunkt:
Ingemanns uskyldsrene ‘I Østen stiger solen op’ i en roligt
strømmende korsats i den mest lysende C-dur. Er der noget at
sige til, at Elverskud er blandt de hyppigst opførte
danske korværker gennem 150 år?
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|