Maskarade behøver egentlig ingen introducerende
ord. De fleste bliver simpelthen revet med af musikken fra første
takt i ouverturen. Og den melodiske intensitet og tilsyneladende
uendelige opfindsomhed holder sig hele værket igennem. Vilhelm
Andersens gendigtning af Holbergs tekst åbner i sammenhæng med
musikken til flere lag end hos Holberg. Der er for det første
komedien, intrigen, den gamle orden, der afløses af den nye.
Men for det andet er maskeraden også symbol på musikken selv,
musikken og dens indtog i den danske sjæl, når alt er ved at gå
til i kedsomhed, fantasiløshed og nydelighed. For det tredje er
maskeraden også symbolsk udtryk for frihed og lighed, for
demokrati – et ord, der ellers sjældent bliver opfattet som
et musisk ord. Og endelig som det fjerde, er maskeraden
“det”, der hører op, når demaskeringen kommer til sidst
– Maskarade er også det at leve, mens man gør det
og tør det. Al den dybsindighed hvirvler af sted med de mest
vidunderlige melodier i fest og komik – i et under af en
opera.
Her 100 år
efter operaens premiere ser det ud til, at man i udlandet også
er ved at få øjnene op for dens kvaliteter med opførelsen
sidste år ved festspillene i Bregenz og på Covent Garden i
London.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|