Med deres beskedne form hører de to hæfter med sange til
det ypperste i dansk musik og rummer uden tvivl de mest
koncentrerede satser i dansk musikhistorie. Tekst og melodi er
smeltet så meget sammen, at Weyse selv kunne udtale: “Slige
smukke digte komponerer sig selv; ergo er det et spørgsmål, om
det er mig, der har komponeret dem”.
Men han har
nu haft temmelig meget med sangene at gøre, som man ser det af
selve den samlede musikalske udformning, de små helheder. En
ting er de kendte melodier, som bl.a. ‘I Østen stiger solen
op’, ‘Lysets engel går med glans’, ‘Nu titte til
hinanden’ og ‘Dagen går med raske fjed’ (‘Altid frejdig
når du går’), som generation efter generation af børn
tidligt er blevet tiltrukket af. Noget andet er – som med H.C.
Andersens eventyr – at de voksne efterhånden kan høre noget
mere; komponistens særpræg, de skarpe rytmer – ja, sangene
er helt udsøgte i deres harmonier og nogle steder formet, så
de næsten kan minde om moderne signalvirkninger og med
skiftende akkordopløsninger som farver. Det er ikke kun tekst
og melodi, der her smelter totalt sammen, men også det
klassiske og det romantiske i den danske guldalder, som her
bliver til ét.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|