Værket er allerede på vej til – temmelig usædvanligt
– at blive en “nyklassiker”. Det skyldes blandt andet, at
symfonien forener en stor imødekommenhed over for den
almindelige klassisk-romantiske tilhørers forudsætninger med
Per Nørgårds personlige udtydning af nogle af den nye musiks
allervæsentligste landvindinger: den serielle teknik og de
mangetydige rytmer.
Da værket
blev uropført, mente nogle, at det på en måde ikke kunne
passe; det var for godt til at være sandt, for smukt i forhold
til den moderne verden. Indvendingen er senere forstummet, den
senere musik har bevæget sig i en beslægtet retning, så Per Nørgård
har været forud for sin tid.
Mens den
moderne musik ofte har vendt sig bort fra tonearterne,
fastholder Per Nørgård dem på en ny måde i sit værk, i
polariteter mellem dur og mol, bevægelser af yin og yang i
bestandig både iørefaldende og eksotisk vekselvirkning.
Symfonien er på en gang en sammenfatning af Per Nørgårds
arbejde med al den nye musikalske teknik i 1960’erne og et
stykke arkitektur af mahlerske proportioner. Første sats
begynder med, at de dybe toner kaldes frem og former satsen. I
den anden sats kommer tonerne fra den modsatte retning, oppefra,
danner melodier og kalder efterhånden det store kor frem. Som
om symfonien er en skabelsesberetning, af verden i første sats,
og af mennesker i anden. Eller måske er hele symfonien et
udtryk for tilblivelsen af ét eneste individ.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|