Pelle Gudmundsen-Holmgreens orkesterværk fik i 1980 Nordisk
Råds musikpris. Ved de hyppige opførelser siden har værket
begejstret og forbløffet publikum. Det gælder også i udlandet
og ved verdensmusik-dagene i Århus i 1983.
At
karakterisere værket som “ny enkelhed” leverer kun en første
strømpil i retning af, hvad der sker i musikken. Værket sprænger
alle bestemmelser, og i øvrigt har vi også udenlandske
musikfolks ord for, at den danske nyenkelhed er noget særligt.
Det helt særprægede ved værket er, at denne musik trods sin
objektive karakter, trods sine næsten geometriske mønstre og
citatagtige gentagelser af enkle motiver, er i stand til at
beslaglægge alle tilhørerens musikalske forudsætninger og
lyttemuligheder. Værket kan tippe over fra det abstrakte til
det appellerende, og det er, som om det får tilhøreren til at
skifte mellem to eller flere indstillinger undervejs, uden at
man altid helt kan lokalisere, hvad der er hvad.
Af den grund
har værket ikke blot vakt interesse hos klassisk orienterede
tilhørere, men også hos lyttere, der kom fra jazz- eller
rockmusik.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|