Den ældre Eddas
fortælling om Vølvens spådom har fascineret kunstnere fra
tidlige tider lige op til vore dage, hvor Suzanne Brøgger har
gendigtet teksten og Per Kirkeby givet udtryk for sin
fascination i en serie litografier.
Da Hartmann i
1832 som 27-årig satte musik til Oehlenschlägers
‘Guldhornene’, var det indledningen til en særlig side af
hans musikalske udvikling, der strakte sig over 50 år. Det, der
blev opfattet som en speciel nordisk stil, blev udformet gennem
musikken til Oehlenschlägers tragedier Hakon Jarl, Olaf den
Hellige, Knud den Store og Yrsa, opnåede nye højdepunkter
i musikken til Bournonvilles mytologiske balletter Valkyrien
og Thrymskviden og nåede det ultimative med Vølvens
Spaadom for mandskor og stort orkester til otte vers af Fr.
Winkel Horns gendigtning.
De tidligere
stadier i denne udvikling havde næsten alle været rent
instrumentale, men nu koncentrerede Hartmann sin musikalske
urkraft i fire vokalsatser, der fuldkommengør de musikalske
ideer i de store balletpartiturer, ideer om urverdenen og kampen
mellem aser og jætter, musik som hugget i granit, med mørke
klangfarver, store modulatoriske udsving, fortættet dramatik og
et forrygende valkyrieridt – alle disse voldsomme udladninger
leder hen imod visionen om Gimle, en apoteose i A-dur, der ender
i et forklaret pianissimo – for Hartmann var denne afsluttende
nye verden, “der siger, hvad der skal være helligt på
jord” vigtigere end det store Ragnarok,
der fremkalder den.
Ved siden af
den lyriske, idylliske folkeviseinspirerede opera Liden
Kirsten – den hyppigst opførte danske opera – er Vølvens
Spaadom Hartmanns ubestridte mesterværk. Måske var det
dette værk, der engang fik Richard Wagner til at udtale, at han
anså Hartmann for at være sin tids største komponist.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|