Før jazzen blev accepteret som kunstmusik, var den sin tids
væsentligste populærmusik. Trods stærk modstand fra
establishmentets side fungerede jazzen på sine egne præmisser
som et naturligt akkompagnement til ungdommelig optimisme under
generationsoprøret i 1930’erne og som et lysvæld i en mørk
tid under besættelsen. Medvirkende var de danske musikeres høje
standard og evne til at give den forkætrede amerikanske musik
et personligt præg.
På antologien Dansk guldalder jazz Vol. 1-4 er der
indslag fra alle de væsentligste solister og orkestre i
perioden: Leo Mathisen, Svend Asmussen, Kai Ewans, Bernhard
Christensen, Harlem Kiddies, Børge Roger Henrichsen og Henry
Hagemann. De fire cd’er demonstrerer, hvordan Mathisen kunne
fordanske Fats Wallers udtryk uden at forråde hverken Waller
eller sin danske baggrund, og hvordan Asmussen lagde grunden til
en livslang karriere som eftertænksom og subtil elegantier.
Desuden understreger udgivelsen, hvordan Bernhard Christensen
som en af de første europæere anvendte jazzen musikpædagogisk,
og hvordan instrumentalister som Erik Parker, Niels Foss, Peter
Rasmussen, Helge Jacobsen, Kjeld Bonfils, Jonny Campbell og Max
Leth var i stand til at formulere improviserede soli med så
stor melodisk opfindsomhed og rytmisk nerve, at de var tæt på
at overgå deres forbilleder.
Der vil uden tvivl om nogle årtier kunne peges på flere
guldaldre for dansk jazz, men dette var den første og den, der
til dato har stået på det tungeste folkelige fundament.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|