Værsgo udkom i 1973 og dumpede ned i en kuldslået
og forvirret tid med oliekrise, arbejdsløshed, jordskredsvalg
og EF-spørgsmål, og hvor begreber som fællesskabsfølelse og
solidaritet var under pres. Albummet holdt imidlertid fanen højt
ved at hylde netop disse folkelige egenskaber. Bag musikken
fornemmede man et stærkt fællesskab mellem Kim Larsen og hans
musikalske venner, der jammede og hyggede sig gennem albummet.
Lytteren blev til en del af dette fællesskab, fordi Værsgo
inviterede alle og enhver, der gad lytte, helt indenfor i stuen,
hvor Larsen og gutterne så at sige lige greb guitarerne og gav
et par sange, deriblandt ‘Joanna’, ‘Blaffersangen’ og 15
andre små perler. Og albummet emmede af solidaritet – med
Larsens eget miljø på Christianshavn (og dets i mere end én
forstand skæve eksistenser) såvel som med den urbane,
folkelige tradition, han selv var rundet af. Derved trak Værsgo
en linje tilbage til 1960’ernes troubadourer som Cæsar, Per
Dich og Povl Dissing og pegede samtidig frem mod navne som Jan
Toftlund og Lasse Helner. Og det har i 2005 fået en ny
generation af sangere til at hylde albummet på antologien Værsgo
2 med genindspilninger af alle sangene.
Sangenes uformelle og underspillede karakter bragte dem i øjenhøjde
med hverdagslivet i en grad, så man efter afslutningsnummeret,
‘Christianshavns Kanal’, kan høre Larsen sige til
teknikeren på den anden side af glasruden: “Der var altså et
par kiks – øh, det kan godt være, man ikke kan høre dem”.
Han havde helt ret: Man kunne – og kan – ikke høre dem.
Dertil er sangene på Værsgo for eviggyldige og slidstærke.
Og man fornemmer fortsat deres vitalitet, hver eneste gang man
lader Larsen invitere sig indenfor.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|