Det virkede som en happening, en tydelig provokation, da århusianske
Kliche intonerede et nyt tiår med en plade, der bl.a. havde
tonesat digte af Mao Zedong og reciterede dem, så det ikke var
til at blive klog på, om de mente hvert et ord eller var ude på
at udstille den postulerede hulhed. Når man kunne komme i
tvivl, var det, fordi den meningsdannende del af 70’ernes
danske rock havde været så politiserende, at det var svært at
høre poesien for bare paroler, så den supertanker, Kliché
skulle have vendt, var så klichetynget, at den eneste måde at
nærme sig sandheden på, var at genopdage ordenes pålydende værdi.
Derfor det nøgterne og det nøgne. Supertanker er
politisk rock renset og genfødt, fuld af mening om fremmedgørelse,
forladthed og en utopisk tro på noget, der lignede fremtiden,
legemliggjort i Lars H.U.G’s udtryksfulde stemme, der
balancerede mellem fængsel og længsel.
Noget, der lyder som et Farfisa-orgel, gennemløber med manisk
konsekvens stærkt forenklede melodiske mønstre, klinisk renset
for æstetiserende effekter, for så i sekundkorte stød at
skifte karakter og inddrage traditionelle ekkoer af Beach Boys
og noget, der lyder som overvintret inspiration fra Alrune Rod
og Gnags. Og hele tiden er der åbningen til den samtidige
britiske rock med David Bowie som forbillede. Minimalisme, før
det blev et modeord.
En plade uden indbygget facitliste, som endte på evighedens
danske hitliste. Så paradoksal er god pop, er varig kunst.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|