Der er ti bogstaver i den amerikanske trompetist Miles
Davis’ navn. For Palle Mikkelborg repræsenterer hvert af
disse bogstaver en farve – og en tone. Det er
grundingredienserne i den suite, Aura, Mikkelborg i
1984 skrev til Miles Davis og DR Big Band, da Davis i København
modtog Leonie Sonnings Musikpris. Året efter blev suiten
indspillet og fremstår nu som det mest helstøbte orkesterværk
i dansk improvisationsmusik. Suiten er desuden et vidnesbyrd om,
at danske musikere har kunnet tage den udefra kommende musikform
jazzen på sig og give den et meget personligt præg, samtidig
med at der i det danske jazzmiljø konstant arbejdes på tværs
af landegrænserne og kun lejlighedsvis med ambitioner om at
skabe et identificerbart nationalt jazzsprog. For Palle
Mikkelborg er musikken og kunsten universel, og den er desuden
ladet med spiritualitet. Det spirituelle, det improviserede og
det fornemt strukturerede forenes i Aura i en usædvanligt
vellykket symbiose, og valget af toner og farver medfører stærkt
udvidede fortolkningsmuligheder. Anvendelsen af talrige danske
musikere i denne internationale produktion – blandt dem alle
DR Big Bands blæsere – er desuden gennemført med en
smidighed og konsekvens, der har været med til at sætte
internationalt fokus på dansk jazz. Den solistiske hovedstemme
er Davis’ trompet, der bevæger sig suverænt i og rundt om
Mikkelborgs temaer, og Niels-Henning Ørsted Pedersen, Bo Stief
og Thomas Clausen føjer sig til solistrækken med frapperende
kraft.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|