Et definerende øjeblik i nyere dansk musik var udgivelsen
af The Savage Roses selvbetitlede debutalbum. Det udkom i 1968
midt i en hippietid, hvor beat, hash, Vietnamkrig, studenteroprør
og rastløs udtrykstrang også satte en gryende dansk beatscene
i gang. Og pludselig var de der: Brødrene Anders og Thomas
Koppel, sønner af en højt anset komponist og klaverprofessor,
havde skabt et band, der med delvist afsæt i klassisk musik,
men med hjælp fra bl.a. jazztrommeslageren Alex Riel satte nye
standarder for dansk rock. Ambitionerne var tårnhøje,
tekstligt såvel som musikalsk, og attituden nonchalant. Men til
trods for tydelige påvirkninger fra The Beatles og samtidige
amerikanske beatnavne skabte Savage Rose et mærkværdigt,
originalt debutalbum med en række vibrerende, stemningsmættede
og komplekse sange.
Og så var det hele anført af en af de mest skelsættende
sangstemmer i dansk rock. Den tilhørte Annisette, en urstemme
som samtiden nok associerede til Janis Joplin, men som ikke
desto mindre var helt og aldeles sin egen. Fænomenet Savage
Rose gav hurtigt genklang i udlandet og fik den legendariske
amerikanske kritiker Lester Bangs til i musikmagasinet Rolling
Stone at skrive, at det lige nu var i Norden og ikke i USA,
det skete inden for musikken. Albummet indvarslede i øvrigt for
alvor brugen af det engelske sprog i dansk rock – en brug der
siden skulle blive næsten lige så karakteristisk for dansk
rock som brugen af det danske sprog.
Teksten er
kanonudvalgets begrundelse for valget.
|